حاجیبابایی با بیان اینکه تحول بنیادین مراحل آغازین خود را میگذراند، تصریح کرد: تمام اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش طی چندسال گذشته برای فراهم کردن زیر ساختهای این تحول بوده است.
وی تأکید کرد: راه ورود افراد به آموزش و پرورش، پشت سر گذاشتن آزمون علمی است.
* فقط در موارد خاص از طریق آزمون اقدام به جذب نیرو خواهد شد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند گزینش بر اساس سند تحول بنیادین تنظیم شده است، گفت: سند تحول بنیادین یک نقشه جامع و کلی است که تمام بخشهای آموزش و پرورش باید بر اساس آن، نقشه راه خود را تنظیم و تدوین کنند.
وی، مهندسی نیروی انسانی را مغز آموزش و پرورش توصیف کرد و ادامه داد: مهندسی نیروی انسانی به معنی جذب نیروی انسانی، نوع تخصص، توزیع نیروی انسانی است که هر کدام از این مؤلفهها باید به طور دقیق و مناسب تعریف شود.
حاجیبابایی تصریح کرد: ممکن است افراد بعضی اقدامات را مثبت و بعضی اقدامات را ضعیف تلقی کنند که این یک امر طبیعی است زیرا افراد از کار در حوزه خود تعریف مشخصی دارند که این موضوع از بیرون قابل مشاهده نیست.
وی با بیان اینکه مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش شروع شده است، افزود: ایجاد دانشگاه ویژه فرهنگیان و ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از جمله اقداماتی است که به مهندسی نیروی انسانی بر میگردد.
وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه ویژه فرهنگیان و شهید رجایی را دو راه تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعلام کرد و ادامه داد: فقط در موارد خاص از طریق آزمون اقدام به جذب نیرو خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: نتایج اقدامات انجام شده در دستگاه تعلیم و تربیت به مرور زمان مشخص میشود؛ بنابراین نتایج اجرای مفاد سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیز با گذشت زمان محسوس خواهد شد.
* میزان ساعات تدریس در کلاسهای درس باید تغییر کند
حاجیبابایی گزینش را تأیید کننده نهایی جذب به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش خواند.
وی با تأکید بر اینکه با اجرای مهندسی نیروی انسانی، دیگر نیروی انسانی بلاتکلیف در آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت و همه امور مطابق برنامه پیش خواهد رفت، افزود: بنا به تعریف مهندسی نیروی انسانی میزان ساعات تدریس در کلاسهای درس باید تغییر کند و تعداد معلمان مرد و زن نیز بر اساس نیاز فعالیت کنند.
وزیر آموزش و پرورش، جایگاه معلمان دوره ابتدایی در نظام رتبهبندی معلمان را ویژه توصیف کرد و ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که تراکم دانشآموزان در کلاس متوازن باشد و مدارس در یک نوبت دایر شود.
وی از انجام ۳۰۰ اقدام ملی در حوزه تعلیم و تربیت کشور خبر داد و تصریح کرد: همه مدارس باید دارای مهندس فناوری، معلم ورزش و مشاور باشند و تحت پوشش مربی بهداشت قرار گیرند.
حاجیبابایی با بیان اینکه ایجاد پایه ششم ابتدایی یک فعالیت در راستای اجرای تحول بنیادین بوده است، اضافه کرد: وجود پایه ششم ابتدایی به دلیل قرار داشتن دانشآموزان در سن تربیت پذیری نقش بسزایی دارد.